Pedro G. Romero basert på Guy Debord, med María Salgado / Fran MM Cabeza de Vaca, Niño de Elche / Los Planetas / Andrés Duque, Julio Jara, Tomás de Perrate / Proyecto Lorca / María Marín, Javiera de la Fuente / José Ismael Sierra og Bettina Flatter
BIDRAG
Canciones de la Guerra Social Contemporánea (Sanger fra samtidens sosiale krig), 2019
Performance;
Videoer, innspillinger, sangbøker, dokumentasjon
KODE 1 Permanenten
På slutten av 1970-tallet gjorde Guy Debord hyppige reiser på Den iberiske halvøy. I Spania og Frankrike var han, sammen med Miguel Amorós og Jaime Semprún, i kontakt med utonomistbevegelsen, under navn som Los Incontrolados og Unos Iconoclasistas. Det var i denne sammenheng han bestemte seg for å sette sammen en sangbok om det han forskjønnende beskrev som det «spanske nydemokratiet». Selvsagt refererte Debord til sangene fra borgerkrigen som han hadde et inderlig forhold til og de populære sangene samlet av Federico García Lorca og fremført av La Argentinita. Han var også dypt involvert i det parisiske eksilmiljøet av venstreorienterte spanske, latinamerikanske og europeiske singer-songwritere. I 1968 hadde Debord allerede laget en fransk versjon av den populære sangen «Ay Carmela!», og tilpasset den til å gjenspeile den stalinistiske undertrykkelsen av CNT (den nasjonale arbeiderkonføderasjonen) og POUM (Trotskistgruppe) på gatene i Barcelona i mai 1937. Debord publiserte sin første samling i et hefte med tittelen Canciones de la Guerra Social.
Contemporánea (sanger fra samtidens sosiale krig) i 1981, under pseudonymet «Unos Iconoclastas» (noen billedstormere). Han prøvde også å organisere en første innspilling til støtte for medlemmene av de autonomistiske gruppene som var fengslet i Segovia, sammen med Mara Jerez og hennes «flamenco-gutter» og et ensemble i Paco Ibañez ånd, men verken de autonomistiske undergrunnsorganisasjonene eller Mara Jerez omfavnet ideen. Debord utforsket den utopiske ideen om spansk eller iberisk identitet, og det han på et tidspunkt hadde kalt de «nye babylonierne»: rom, flamenco-artister, anarkister, eksilanter og arbeidere, og besang deres nederlag.
Canciones de la Guerra Social Contemporánea (Sanger fra samtidens sosiale krig) er et prosjekt av Pedro G. Romero, som har forsøkt å rekonstruere og sirkulere sangboken Debord satte sammen. Tjuesju sanger blir presentert på forskjellige måter – i samlinger, konserter, performancer. Presentasjonene blir supplert med informasjonsmateriale. I tillegg til kunstnerne som er til stede i Bergen, bidrar disse kunstnerne til prosjektet: Kiko Veneno, Maria Arnal, Christina Rosenvinge, Lorena Álvarez, Maialem Lujambo, Rocio Márquez og Rosalia.
RELATERTE PLATTFORMER