Hiwa K
f. 1975 i Suleimania i Kurdistan Irak, bor i Berlin i Tyskland
HIWA Ks skulpturer, videoer og performancearbeider har sitt utgangspunkt i personlige minner, og utforsker spenningen mellom det individuelle og det kollektive for på den måten å fortelle historier om aktuelle globale kriser: krig, migrasjon og effektene av nyliberalisme og kolonialisme.
Arbeidene hans omfatter ofte elementer av deltakelse fra og samarbeid med ulike aktører. Hiwa K har nylig hatt separatutstillinger på S.M.A.K. Museum of Contemporary Art i Ghent og på Kunstverein Hannover (begge 2018), KW Institute for Contemporary Art i Berlin (2017), De Appel i Amsterdam (2017), Konsthall C i Stockholm (2015) og Serpentine Gallery i London (2010).
Hiwa Ks arbeider har også blitt vist på i rekke store gruppeutstillinger, blant annet på documenta 14 i Athen og Kassel (2017), den 56. Venezia-biennalen (2015), New Museum i New York (2013) og på Manifesta 7 i Bolzano (2008). I 2016 mottok han Schering Stiftungs kunstpris og Kassels Arnold Bode-pris.
BIDRAG
Pre-Image (Porto), 2014
Video, én kanal, Full HD, farge, lyd, 6’34”
Med tillatelse fra kunstneren, Prometeo Gallery di Ida Pisani
i Milano og Lucca, og KOW i Berlin og Madrid
Bergen Kunsthall
“Da jeg var åtte år gammel, bodde vi i nærheten av en militærbase med veldig høye murer. De var kanskje rundt ti meter høye, men siden jeg var et barn, virket de enda høyere. Huset vårt lå noen få meter unna disse murene, og i 1980, da det jeg skal fortelle om skjedde, hadde Iran- Irak-krigen (1980–1988) nettopp brutt ut. Det var da jeg så et iransk jagerfly første gang. Jeg var på taket av huset vårt midt på dagen da jeg oppdaget det. Det å fly lavt er en gjennomtenkt strategi – det gjør at de irakiske radarene ikke oppdager flyet, slik at det kan treffe målet sitt før alarmen går i byen. Flyet beveget seg raskere enn lyden, så jeg så det først, og hørte det etterpå, da lyden innhentet det. Det jeg husker best, er da flyet passerte rett over meg – hvordan hele hustaket ble lagt i skyggen i brøkdelen av et sekund, før det ble lyst igjen. Jeg husker fremdeles det fysiske, skyggens stofflighet og form, og følelsen av å være trygg i den.”
“Jeg så ikke bomben som ble sluppet fra jagerflyet, men en brøkdels sekund etter at flyet suste over hodet på meg, steg en stor støvsky opp i luften fra innsiden av militærbasen. Likevel følte jeg meg trygg – av en eller annen grunn følte jeg nærmest at den vakre, sylskarpe formen på skyggen var min redning. Det kan virke absurd, men første gang du ser noe sånt som et jagerfly, og så hører lyden av det noen sekunder etterpå, virker alt litt ute av synk – og det hele er ganske overveldende. Du føler deg også trygg, fordi det er en stor mur mellom deg og militærbasen og farene på den andre siden. En del av meg likte det faktisk litt, selv om jeg var vettskremt.”
Chicago Boys, 2010–(pågående)
Pågående øvings-/konsertserie med deltagere fra Arna, i samarbeid med Alwynne
Pritchard og Vegard Bolstad
Produsert i samarbeid med Bergen Assembly 2019
For Bergen Assembly 2019 har Hiwa K startet en ny konstellasjon av den åpne band- og studiegruppen Chicago Boys, med deltagere fra Arna, en av Bergens bydeler. Prosessen er basert på undersøkelser som belyser nyliberalismens begynnelse i samtlige av landene deltagerne opprinnelig kommer fra. Med utgangspunkt i minner fra musikken fra denne perioden setter gruppen sammen en spilleliste, som deretter arrangeres og framføres. De regelmessige øvingene følger en metode utviklet av kunstneren, som gjør det lettere å lære seg å spille et instrument.
RELATERTE ARRANGEMENTER
RELATERTE PLATTFORMER
Utstilling