Laressa Dickey
f. i USA, bor i Sverige
Laressa Dickey er kunstner, forfatter og kroppsarbeider. Hun bruker tekst, bevegelser og det dagligdagse til å utforske nærvær, empatisk forestillingskraft og performancekunst. Hun er forfatter av fire poesibøker, blant annet den kommende utgivelsen Syncopations (Shearsman Books).
BIDRAG
Laressa Diceky / Ali Gharavi
Inside-Outside: How to pass time with no reference, 2019
Installasjon, ulike materialer og dimensjoner
Produsert i samarbeid med Bergen Assembly 2019
Bergen Kjøtt
Inside-Outside: How to pass time with no reference er et samarbeid som utforsker opplevelsen av å befinne seg på begge sider av fengselsmurene på grunn av statlig sanksjonert illegitim vold. Samarbeidsprosjektet omfatter både videoinstallasjon, skulptur, performance og dokumentasjon. Prosjektet fokuserer ikke på offerrollen som gjerne er forbundet med statsovergrep, men skaper kunstneriske og poetiske uttrykk for disse kunstnernes atskilte, men likevel relaterte opplevelser.
Laressa Dickey og Ali Gharavi viser forbindelsene mellom vanlige, menneskelige og dagligdagse opplevelser av liv og skjønnhet – og den åpne og skjulte volden som finnes i verden. De spør: Hvordan får vi tiden til å gå når det ikke finnes noen faste holdepunkter? Hvordan kan vi overleve under enormt press utenfra, og når vi er innesperret? Hvordan former våre opplevelser av kriser måten vi ser og revurderer skjønnhet på? Hvordan kan vi bruke kunst til å både sette erfaringene våre inn i en større sammenheng – og skildre en konkret opplevelse som vi har følt på kroppen?
Installasjonen tar sikte på å uttrykke kompleksitet samlet i én ramme av to tilsynelatende avvikende erfaringsopplevelser: mellom det som er innenfor og det som er utenfor, og mellom de personlig levde erfaringene og opplevelsen til publikum som passerer gjennom installasjonen.
Laressa Dickey / Magdalena Freudenschuss
re:assembling emotional labour, 2019
5 tekster, designet av NLF, Berlin og Hamburg
Produsert i samarbeid med Bergen Assembly 2019
KODE 1 Permanenten / Salon and Belgin
re:assembling emotional labour er en prosess med re-appropriasjon (re:appropriation) og utforsking av følelser og følelsesarbeid i en kontekst av politisk fangenskap. Laressa Dickey og Magdalena Freudenschuss bearbeider (re:work) det de opplevde som partnere av politiske fanger i 2017. I fem tynne
hefter får vi et kort innblikk i den kunstneriske bearbeidelsen av disse opplevelsene. Re:assembling, prosessen med å sette noe sammen på nytt, er knyttet til dis:assembling – dekonstruksjon av det som er satt sammen. «Dekonstruksjonen» som er målet for statlig vold, blir her brutt ned av arbeidet med å omskrive og omarbeide (re:write) konstruksjonen av selvet, identiteten og samholdet.
Ved å ta opp temaer som det politiske ved omsorg, sinne som et verktøy, lidelse som en måleenhet, det å mislykkes som et potensielt transformativt øyeblikk samt forvrenging som en makt- og traumedynamikk, gir Dickey og Freudenschuss rom til det usynlige arbeidet og lidelsen som er en iboende del av familiekriser. Samtidig inviterer de til en kritisk nylesning der de re:assembler følelser som sorg, sinne, smerte og sørgmodighet ved å finne styrke, latter, privilegier, solidaritet, søsterskap og paradokser i alt som har skjedd. I denne rekonstruksjonsprosessen bruker de tekst til å følge toppene og dalene i arbeidet med å herde seg mot traumer som et middel for motstand mot statlig vold, med feministiske perspektiver som verktøy, motivasjon, referanse og følgesvenner på veien.
Kunstner og forfatter Laressa Dickey og sosiolog og politisk pedagog Magdalena Freudenschuss fikk selv et ufrivillig dypdykk i krisehåndtering og statlig undertrykkelse i 2017, da partnerne deres, Ali Gharavi og peter steudtner, ble satt i politisk fangenskap. Sammen med partnerne sine bruker Dickey og Freudenschuss kunst og aktivisme til å bearbeide disse erfaringene i ulike prosjekter.
De har bidratt med fem tekster om det politiske ved omsorg til årets Bergen Assembly.
RELATERTE ARRANGEMENTER
RELATERTE PLATTFORMER
Utstilling
The Parliament of Bodies