Ines Doujak
f. 1959 i Klagenfurt i Østerrike. Bor i Wien i Østerrike og London i Storbritannia
Ines Doujak er en kunstner som undersøker, skriver og underviser i fagområdene visuell kultur og materiell estetikk med et queer-feministisk, antirasistisk, antikolonialstisk fokus. Barker og Doujaks samarbeid strekker seg over flere prosjekter.
BIDRAG
Sing Along!, 2019
Skulptur (pappmasjé, stål, tre), ca. 180 × 100 × 140 cm, hefte
Sanger produsert av Kunst im öffentlichen Raum Wien. Tekst, arrangement,
performance, oversettelse: Lyrics, Özge Dayan Mair, Marija Blagojevic, Qin
Huang, John Barker, Wasen Majeed, Rosa Nogues, Niño de Elche, Ines Doujak,
Lukas Goldmann, Artem Kuklin, Danny Hayward, Anja Büchele, EsRAP,
Alice Creischer, Evelyn Steinthaler, Volkmar Klien
Produsert i samarbeid med Bergen Assembly 2019
Bergen Kjøtt
Skulpturen kombinerer plansjer og modeller i pappmasjé: to- og tredimensjonale visualiseringsteknikker benyttet i biologistudier utviklet i Europa på 1800-tallet. Den todimensjonale figuren syk potet, er basert på en kollasj av tegninger fra medisinske oppslagsverk for hudsykdommer. Disse bøkene utgjør
en representasjon i særklasse av den estetisk-medisinske konstruksjonen av abnormitet, der fascinasjon, skrekk og visuell nytelse eksisterer i skjønn forening. Den transkjønnede potet-fødende står
på en overdimensjonert, mumifisert rotte – dyret som i Europa er det fremste symbolet på smittefrykt. Dette kommer tydeligst frem i Bram Stokers Dracula, som spiller på den fryktede tilbakekomsten av undertrykte mennesker fra kontinentets kolonifortid.
Gjennom QR-koder tilbyr skulpturene et vidt repertoar av nye sanger, dedikert til arbeidernes kamp i dag, skrevet og tolket av en rekke artister og kunstnere. Sangene vil også bli spilt daglig kl. 11.00, 13.00 og 16.00. Lyden som siver ut fra skulpturen, vekker til live en annen velkjent karakter, Rottefangeren fra
Hameln. Hans musikk lokket ikke bare rottene, men også byens barn.
Ines Doujak / John Barker
Economies of Desperation, 2018
Teppe, selvklebende klistremerke i vinyl
Bergen Kunsthall
I dette teppet smelter formene til en cellekjerne, jordklodens og hjernecellers indre struktur sammen.Det kan leses som et leksikon og en kosmologi over aktuelle ruter, logiske slutninger og infrastrukturer for dødspolitikk – fra narkotika til ulovlig organhandel, fra utnytting av arbeidskraft til krig, fra den dødelige avvisningen av flyktninger til ødeleggelsen av planeten. Denne dystopiske verdenen er bebodd av mirakuløse vesener – en blanding av mennesker, dyr og det botaniske.
Ghostpopulations, 2019
Syv kollasjer, historiske trykk: 108 × 139 cm, 107 × 124 cm, 118 × 115 cm,
94,5 × 76 cm, 92 × 60 cm, 144 × 120 cm, 109 × 79 cm
KODE 1 Permanenten / Salon
I dagens verden er desperasjon en økonomisk drivkraft. Hele befolkninger rykker opp røttene og flykter i den retningen de øyner et lite glimt av håp, for så å brått befinne seg i de verst tenkelige vanskeligheter: Forlatt og deportert, solgt, misbrukt og stigmatisert for alltid, ender de opp med å sirkuleres som ekstremt billige engangsvarer. Det er denne fortvilelsens økonomi Ines Doujak lar oss får innblikk i gjennom sine barokke kollasjer. De viser mennesker med hudsykdommer tegnet med grufull nøyaktighet, hentet fra 1800-tallets medisinske oppslagsverk, inkludert kilder fra Lepramuseets samlinger i Bergen. Deres forvitrende skjønnhet er nesten umulig å se på, og desto enda mer hypnotiserende. Bildene akkompagneres av et research-dikt bestående av tall og priser som viser den vanvittige økonomien og det enorme omfanget av mennesker trukket inn i menneskehandel, organhandel, prostitusjon og slaveri. Kirke og stat forverrer elendigheten med tvangssterilisering og tvangsadopsjon, stengte grenser med vanvittige tap som konsekvens og mindreårige forlatt på den andre siden for å møte sin skjebne, og fråtser i de sjokkerende bildene av ofre, tilpasset og manipulert til vårt forbruk.
RELATERTE ARRANGEMENTER
Ines Doujak / John Barker
Masterless Voices, 2014
Video, 30´s
( I samarbeid med John Barker )
Masterless Voices er en musikal basert på temaene karneval, utopia og opprør. Stykket åpner med et syngende fjell, og europeiske oppdagere som bestiger Andesfjellene på ryggen til innfødte bærere. Fjellet er lei av at dets ressurser blir utnyttet, så det tar på skjørt og stikker av gårde på karneval. Masterless voices synger sine kompromissløse sanger i mørket, og arbeidende kvinner forteller oss at de ikke er kledd for erobring. En skamløs etterforsker – noen ganger naken og andre ganger i kamuflasjeklær – går inn og ut av folkemengden på karneval i Bolivia, og ender opp sammen med en gruppe brasilianske baile funk-dansere. Hun angrer ingenting.
RELATERTE PLATTFORMER
Utstilling