SEM/EN (Valeriano Bécquer og Gustavo Adolfo Bécquer)
BIDRAG
Los Borbones en pelota, (Bourbonerne i blanke messingen) c. 1868
Akvareller; reproduserte faksimiler
Akvarellene kjent som Los Borbones en pelota er resultatet av et ønske om å kritisere regjeringen (som var mer hemmelig enn offentlig) ved hoffet til Isabella II – i en relativt liberal periode på 1800-tallet. Serien var, i teorien, finansiert av konservative, og trykkene sirkulerte i reaksjonære kretser. Fordi de involverte kunstnerne og kritikken deres – som var full av pornografiske og libertarianske referanser – overskred grensene for konservativ propaganda, ble vignettene holdt utenfor offentlighetens øyne. Det som begynte som puritansk kritikk, der monarkiets hemningsløse overflod og dronningens kvinnelighet ble beskrevet som reaksjonære tegn, flommet over til en karnevalesk kritikk der alle sosiale posisjoner ble veltet om, og der landets regjering ble snudd opp ned. Parlamentarisk aktivitet, diplomati og regjering ble veltet i en orgielignende feiring. Den libidinøse økonomien som skinner gjennom i serien, lå nær opptil den kritiske ånden til fritenkerne og karikaturtegnerne fra blader som El fandango, El cascabel og Gil Blas, som var knyttet til liberalismen i Cortes de Cádiz og varslet om en spansk libertarianisme med en anarkistisk tilbøyelighet. Den eksplisitte bruken av pornografi umuliggjorde offentlig bruk av vignettene og førte til at distribusjonen ble begrenset. Serien er en del av en kritisk tradisjon som lever under overflaten i Spania og førte til sensurering av Ines Doujaks Not Dressed for Conquering på utstillingen The Beast and the Sovereign ved MACBA i Barcelona så sent som i 2015.
Sem/en er psevdonymet hele vignettalbumet verserte under. Serien ble trolig startet av Valeriano Bécquer (f. 1833 i Sevilla, d. 1870 i Madrid) og broren Gustavo Adolfo Bécquer (f. 1836 i Sevilla, d. 1870 i Madrid), som var en av de første moderne spanske lyrikerne. Det er sannsynlig at mange kunstnere deltok i serien, blant annet den radikale Francisco Ortego (f. 1833 i Madrid, d. 1881 i Bois Colombes). Disse tegningene og tekstene kom ikke frem i lyset før den kritiske utgaven i 1991, da de kom på plass i det spanske nasjonalbiblioteket.
RELATERTE PLATTFORMER