Yunyop Lee
f. 1968 i Suwon i Sør-Korea, bor i Anseong i Sør-Korea
BIDRAG
A female worker at a recycling plant, 2005, tresnitt, 210 × 110 cm
A song for workers, 2010, tresnitt, 59 × 38 cm
Ssangyong Motors fired workers’ struggle, 2014, tresnitt, 50 × 40 cm
Ssangyong Motors fired workers’ struggle: Spring on the Tower, 2013, tresnitt, 40 × 31 cm
The occupation struggle on the excavator, 2011, tresnitt, 60 × 42 cm
We want to go back to the factory, 2009, tresnitt, 87 × 67 cm
World’s longest struggle on the chimney, 2018, tresnitt, 76 × 56 cm
Gjennom deltakende arbeider som formidler inntrykk fra ulike sosiale landskaper og aspekter ved det sør-koreanske samfunnet i form av tresnitt, fokuserer Yunyop Lee på kroppsarbeidere – bønder som arbeider på landsbygda, og arbeidere som svetter i fabrikkene – som sitt foretrukne «grunnleggende menneskelige landskap». Arbeidene hans gjenspeiler lidelsen og kampen til bønder som har blitt fratatt landområdene sine, og fabrikkarbeidere som har fått sparken, men som likevel fortsetter å jobbe.
Siden 2000-tallet har arbeidere i Sør-Korea lidd under svært dårlige ansettelsesforhold og stadige trusler om oppsigelse. «Chaebol», store bedriftskonglomerater som er karakteristiske for den sørkoreanske næringsøkonomien, har kritisert arbeiderne sine for administrative problemer forårsaket av korrupsjon, nepotisme og inkompetanse. De gjennomfører massepermitteringer under påskudd av å redde døende selskaper, og terroriserer alle arbeidere som protesterer. Arbeidere som hadde mistet jobben, nådde et metningspunkt for løgnene og forvrengningene fra myndighetene og i media, og begynte å kreve en plass i søkelyset ved å klatre opp i og okkupere høyspenttårn og fabrikkpiper i protest. Siden 2000 har det vært mer enn 100 tilfeller av skorsteinsokkupasjon i Sør-Korea. Blant disse var det to FineTech-arbeidere som holdt ut hele 426 dager mellom vinteren 2017 og våren 2019 – verdens lengste skorsteinsaksjon. Til tross for disse farlige aksjonene er det mange arbeidere som har fått sparken, som aldri får muligheten til å returnere til arbeidet.
Yunyop Lee engasjerer seg i sosialt deltakende arbeid der ulike skrifttegn og landskapsmotiver graveres inn i treplanker. I 2005 sluttet han seg til innbyggerne i landsbyen Daechu-ri, der lokalsamfunnet ble rasert i prosessen med å bygge en enorm amerikansk militærbase. I 2009 arbeidet han på åstedet for «Yungsan-tragedien», der fem personer ble drept under arbeidet med byfornyelse. Tresnittene av kampene de oppsagte arbeiderne har kjempet, ble solgt på gaten for å samle inn penger i solidaritet med saken sammen med blant annet plakater, T-skjorter, bannere og postkort. Yunyop Lee har hatt over ti separatutstillinger og deltatt i ulike gruppeutstillinger, blant annet ved Gwangju-biennalen i 2014.
RELATERTE PLATTFORMER