Niklas Goldbach
f. 1973 i Witten i Tyskland, bor i Berlin i Tyskland
Niklas Goldbach har hatt en rekke separatutstillinger og deltatt i gruppeutstillinger og festivaler, blant annet Museum der Moderne i Salzburg, Museo Reina Sofia i Madrid, Mori Art Museum i Tokyo, Neuer Berliner Kunstverein og Berlinische Galerie i Berlin, Museum Ludwig i Köln, Cornerhouse i Manchester, Centre Pompidou i Paris samt på Short Film Festival Oberhausen og som en del av Public Programs under documenta 14 i Athen og Kassel.
BIDRAG
Permanent Daylight, 2013–(pågående)
Digitale pigmenttrykk på arkivfotopapir, 75 × 50 cm, innrammet
KODE 1 Permanenten / Salon; Bergen Kjøtt
Niklas Goldbach undersøker forholdet mellom arkitektur og etikk i deres modernistiske tradisjoner og postmoderne manifestasjoner. Goldbach jobber hovedsakelig med video og fotografi der han analyserer arkitektoniske elementer og konsepter. Disse tjener som bakgrunner og katalysatorer for konstruksjon av (ny)liberale og (ny)koloniale subjekter.
For Bergen Assembly 2019 presenterer Goldbach et utvalg fra den pågående fotoserien Permanent Daylight. Arbeidet med serien begynte i 2013, og består av over 250 fotografier tatt på forskjellige steder rundt om i verden. Alle motivene skildrer menneskeskapte eller menneskeformede områder, historiske spor av mennesker eller de første tegnene på den fremtidige materialiseringen eller dematerialiseringen av mennesker. Likevel er det et påfallende fravær av menneskelig tilstedeværelse i bildene, noe som setter fundamentene for våre sosiale formasjoner i enda tydeligere relieff. Fotografiene presenteres enten som enkeltstående verker («Singles»), eller i konstellasjoner med fast rekkefølge («Figures») som skaper essayistiske assosiasjoner. I utstillingen presenterer Goldbach to nye konstellasjoner som er utviklet spesielt for det konseptuelle rammeverket til Actually, the Dead Are Not Dead.
RELATERTE PLATTFORMER
Utstilling