Sarah Browne
f. 1981 i Dublin i Irland
Sarah Browne er en kunstner som er opptatt av nonverbale kroppslige opplevelser
av kunnskap og rettferdighet, med en praksis som omfatter skulptur, film, performance
og prosjekter i offentlige rom, i tillegg til at hun skriver og publiserer i forskjellige
sammenhenger.
BIDRAG
The Shambles of Science, 2019
4K-video, 27′, lyd
Epigenetic Activity Mat, 2019
Skulpturinstallasjon. Tekstil, aluminium, silikongummi, HD-video, ulike mål
Sarah Browne presenterer her to nye og nært beslektede arbeider. Filmen The Shambles of Science, der både mennesker og hunder opptrer i hovedrollene, knytter sammen to historiske hendelser: da de svenske fysiologistudentene Lizzie af Hageby og Leisa Schartau deltok i demonstrasjoner i protest mot dyreforsøk i London, og den samtidige tvangsmatingen av suffragetter i Holloway fengsel. Sentralt i filmen er måten kroppene til både hundene og kvinnene ble representert i datidens media, liggende utstrakt uten å gi lyd fra seg enten de ble utsatt for illegale eksperimenter eller gjorde motstand mot offentlig sanksjonert «omsorg» i fengselssystemet. Dette kan bidra til å forklare noe av slektskapet kvinnene følte med hundene, som førte til en uvanlig koalisjon av «de utsatte» på tvers av politiske skillelinjer. Bildet av hunden brukes her som et talerør for proto-feministiske ideer om kroppslig autonomi, verdighet og det å ha en politisk stemme.
I likhet med filmen speiler installasjonen Epigenetic Activity Mat samtidens fokus på
solidaritet mellom artene og det å leve i fellesskap med hverandre. Tekstilmatten består av trykte bilder og formstøpte gjenstander inspirert av gjenstander brukt til lek og temming av dyr, med en implisitt advarsel om vold. Installasjonen omfatter også to tekstutdrag som presenteres i videoformat: førstehånds vitnesbyrd fra tvangsfôrede suffragetter og øyenvitneskildringer hentet fra dagbøkene til Af Hageby og Schartau, som var utløsende for den politiske kontroversen «Brown Dog affair». Dette arbeidet kretser rundt virkningene traumer har på tvers av generasjoner, også mellom legemer som ikke ellers har noen åpenbar relasjon.
Arbeidene er støttet av Norsk kulturråd og An Comhairle Ealaíon, og har også mottatt støtte fra den svenske Konstärsnämden.
RELATERTE PLATTFORMER
Utstilling