Crip Magazine lansering
•Magasinlansering og filmvisninger: Notes from the Underlands av Romily Alice Walden og Yes we Fuck! av Antonio Centeno Ortiz
•Gratis, på engelsk
•Belgin, Rasmus Meyers allé 3, 5015 Bergen
Crip Magazine er et selvpublisert tidsskrift, startet av kunstneren Eva Egermann. En ny utgave av Crip Magazine er produsert som et samarbeidsprosjekt i løpet av Bergen Assembly 2019. Denne kvelden presenterer vi det nye magasinet, og viser samtidig to filmer som er skapt av to av bidragsyterne til Crip Magazine – Romily Alice Walden og Antonito Centeno Ortiz.
Crip Magazine omfatter teoretiske og kunstneriske bidrag om temaer som crip-popkultur, historien og tilstedeværelsen av radikale crip-bevegelser samt uførhet i subkulturelle, venstreorienterte og skeive sammenhenger. Magasinet samler kulturminner fra en trans-historisk crip-(sub)kultur, visuell aktivisme og crip-kunstneriske ressurser. Bidragene kretser rundt smerte, og åpner opp for et transformativt blikk på kroppslige relasjoner og kroppsspørsmål i et førlighets-/uførlighetsperspektiv. Crip Magazine trekker linjer til historiske kamper som har blitt utkjempet om disse temaene, og tar sikte på å skape forbindelser og fellesskap på tvers av ulike tider.
OM CRIP MAGAZINE #3
En «avvikende tidspolitikk», som Elisabeth Freeman formulerer det, er en som ser for seg «relasjoner på tvers av tiden og mellom tidsepoker» som velter om på developmentalistiske historiske narrativer. Lorenza og mange andre har vært pådrivere for en avvikende tidspolitikk og et crip-fokus på kunsthistorien. Crip Magazine samler historier om denne transhistoriske crip-(sub)kulturen. Dette settes også i sammenheng med historiske kamper, og har som mål å skape forbindelser og fellesskap på tvers av tiden.
ROMILY ALICE WALDEN: NOTES FROM THE UNDERLANDS, 2019
Notes from the Underlands er en performativ tekst fra dypet av funksjonshemmet, skeiv kultur. Det er både en fremtidsorientert visjon om en syk, funksjonshemmet og omsorgsgivende utopi, og en sterk oppfordring til å gjøre noe med dagens situasjon. Teksten fremføres med video, lyd og teksting med store bokstaver, og utfordrer oppfatningen om at kroppen må være fysisk til stede (og funksjonsdyktig) for å kunne ha en fremføring.
ANTONIO CENTENO ORTIZ OG RAÚL DE LA MORENA: Yes, We Fuck!, 2015
«Kan du se for deg hvordan det ville vært å inkludere alle former for bevegelse, følelse og forståelse i de hittil smale områdene begjær og nytelse? Det ser ut til at en revolusjon er på vei. Vi snakker om en revolusjon fordi vi skal sprenge hetero-patriarkatet som kaprer våre kropper og begjær til tjeneste for kapitalistisk reproduksjon, vi snakker om en revolusjon som skal vinne retten til nytelse for avvikende kropper – de samme kroppene som er uproduktive for det kapitalistiske systemet.»
Dokumentaren Yes, We Fuck! av filmskaperne Antonio Centeno Ortiz og Raúl de la Morena forteller seks historier som seksualiteten til personer med funksjonsulikheter. Gjennom disse historiene utfordrer de hvordan vi skaper et forhold til vår egen kropp og andre gjennom begjær og nytelse, i en verden av berøringsmessig og sexistisk undertrykkelse.
TILGJENGELIGHET
Belgin er tilgjengelig fra gateplan, førerhunder er velkomne og det er tilgang for rullestol til toalett med toalettstøtter. Bredde på inngangsdør og toalettdør er 90 cm.
For andre tilgjengelighetsspørsmål eller assistanse, vennligst send en epost til henriette@bergenassembly.no