María Galindo
f. 1964, La Paz i Bolivia, der hun også bor
«Jeg er en hore, jeg er lesbisk, jeg er fra Bolivia. Jeg evner utelukkende å eksistere gjennom å konstruere nødvendige allianser mellom disse diskursive og politiske ståstedene, som er ment å være hverandres motsetninger. Jeg taler fra et sted preget av vold og tortur, ikke for å vitne, men snarere for å tale om lykke fra et ulydig ståsted.»
Ordene er hentet fra María Galindos selvpresentasjon. Galindo er kunstner, aktivist, forfatter og en av grunnleggerne bak det bolivianske kunstnerkollektivet Mujeres Creando. De siste 15 årene har Galindos radikale kunstneriske praksis bragt på banen praksiser og kunnskap som vanligvis står utenfor maktens hegemoni, som kvinnelige urfolks kunnskaper, anarkismens politiske og litterære tradisjoner, punk og ikke-hvit feminisme.
Men hvilken rolle kan kunsten spille i en kontekst av autoritær nykolonialisme, der feminismens logikk og urbefolkningers identitetspolitikk har blitt absorbert av humanistiske, religiøse og nyliberale diskurser som en ny maktstrategi? María Galindo svarer ved å flytte kunsten ut fra markedet og galleriet, tilbake til der den en gang oppsto: i det offentlige rommet, gjennom det sosiale ritualet. I opposisjon mot etnisk og seksuell utrenskning av kroppen utdriver arbeidene hennes grusomhetene i kolonihistorien ved hjelp av en ikonoklastisk teatralisering som sammenfiltrer katolske og patriarkalske symboler. I opposisjon mot den kapitalistiske økonomiens utnyttelse og ødeleggelse av økosystemet, bruker hun i sin kunstneriske animisme «billige og ødelagte» objekter og kropper, som hun tillegger nytt liv som totempæler for den poetiske revolusjonens inntog, hvis formål er å utfordre dagens konvensjonelle persepsjonsmodeller og viljestyrte økonomi. Galindos praksis, som spenner videre enn kunsten, har sitt opphav i en gruppe politiske aktivisters praksis, blant dem Pedro Lemebel og las Yeguas del Apocalipsis, Ocaña, Miguel Benlloch, Sergio Zevallos, Beau Dick, Lygia Clark, Michel Journiac, Ulrike Ottinger, Annie Sprinkle og Beth Stephens, Vala Tanz og Guillermo Gómez Peña.
BIDRAG
la piel de la lucha, la piel de la historia, 2019
Tegninger av Danitza Luna, produsert av kunstnerkollektivet Mujeres Creando
Samlingen av plakater som vises i utstillingen, er et resultat av María Galindos deltagelse i Parliament of Bodies i juni 2019, med handlingen la piel de la lucha, la piel de la historia (kampens hud, historiens hud).
Åpningsdagene, 15.6.2019
RELATERTE PLATTFORMER
Utstilling
Parliament of Bodies